followers

Isnin, 30 Mei 2011

BUfday Boy...Kamsha Mohamad RidZuaN


"happy bufday to you.."
you a born in the zoo...
with a monkey n kangaroo..
happy bufday to you...
hikhikhik......





at Restoran Bora Asmara Damansara..
waiting for dinner......



card made by me....weee~~
cumil x???kikikikiki...


wish>>>>> happy bufday to my deary Kamsha........god bless u...
<3<3<3...
xoxo...

Khamis, 26 Mei 2011

Si bucuk yg Addicted kt Video.....hahhaha

video

hehhehe...biler masing2 da giler video..sanggup bergadoh nk masuk muke dlm video....tersangat la cumillll mereka nie.....
my niece n nephew: Aleeya, Aleesa & Aqeef

Rabu, 18 Mei 2011

Arghhh!!!Period Pain.....

Ari nie satu ari saya x tenteram dok opis..ade jer yng x kene...nak marah ada..nk mengamuk ade..nk nangis pon ad di sebabkn period pain nie...sgt terkanan!!!
Apa yang boleh sya buat minum air panas banyak2......tenangkan diri..& dok diam2 tanpe digangu.........

Ok let's read the article........

ambil dari artikal

eMEDIK: Info Mengenai Senggugut

Ramai wanita yang mengalami sakit semasa haid dari masa kesemasa. Sakit semasa haid adalah salah satu sebab wanita berjumpa dengan doktor dan mendapat cuti sakit. Kebanyakannya, sakit tidaklah begitulah teruk dan terjadi sekali sekala sahaja. Walaubagaimanapun, bagi segelintir wanita kedatangan haid begitu memberikan kesakitan amat ketara sehingga memberikan gangguan terhadap kehidupan harian mereka.

Secara fisiologinya, semasa terjadinya haid, dinding rahim akan mengeluarkan hormon yang dipanggil prostglandin yang menyebabkan otot rahim menjadi kejang.Ramai mereka yang mengalami senggugut yang keterlaluan didapati merembeskan hormon prostagladin secara berlebihan. Sengugut kerap terjadi semasa usia remaja dan awal 20’an. Ia juga kerap berlaku pada mereka yang baru mengalami haid pertama.

Primary dysmenorrhoea ialah sengugut yang sering berlaku pada wanita berusia diantara 20-24 tahun. Ia selalunya hilang 1-2 tahun kemudian selepas imbangan hormon menjadi normal. Secondary dysmenorrhea  adalah keadaan dimana sakit senggugut disebabkan oleh masalah pada organ reproduksi.

Masalah Organ Reproduksi
  • Endometriosis di mana sel yang serupa dengan yang terdapat dalam dinding rahim dijumpai pada bahagian organ reproduksi yang lain seperti ovari dan usus dan Adenomyosis iaitu tisu yang sama tumbuh didalam otot rahim. Sakit disebabkan kedua masalah ini selalunya bermula 1-2 hari apabila pendarahan bermula dan berterusan selepas haid.
  • Ketumbuhan pada ruang pelvis seperti ovarian cyst, masalah polip atau fibroids juga boleh menyebabkan senggugut.
  • Jangkitan kuman pada organ reproduksi boleh memberikan sakit sengugut terutama yang tersebar melalui hubungan seks.
  • IUD atau alat pencegah kehamilan dalam rahim menyebabkan otot rahim kejang terutama selepas 2-3 bulan pertama pemakainnya. Sekiranya sakit semakin teruk, anda disarankan untuk mengeluarkannya dan menukar kepada alat pencegahan yang lain.
  • Masalah kecacatan pada rahim juga menjurus kepada sengugut. Wanita kadang-kadang wanita dilahirkan dengan rahim yang tidak normal seperti pangkal rahim yang sempit yang menghalang aliran darah semasa haid.
  • Sengugut juga boleh belaku selepas prosedur radiasi, pembedahan pada serviks seperti cautery, biopsi pada dinding rahim.
Bagaimana Untuk Mengurangkan Sakit Sengugut?
Hidup secara sihat dengan membanyakkan senaman dan aktiviti aktif boleh mengurangkan tekanan fizikal seterusnya mengawal sakit sengugut. Amalkan tidur yang cukup dan kurangkan tekanan perasaan. Ubat penahan sakit seperti panadol dan ponstans boleh mengurangkan sakit sekiranya perlu.

Bilakah Anda Perlu  Jumpa Doktor?
Sekiranya sakit anda tidak dapat dikurangkan dengan mengambil ubat penahan sakit, jumpalah dengan doktor untuk pemeriksaan. Pemeriksaan faraj dan ujian ultrasounds akan dilakukan untuk mengetahui sebab kenapa senggugut terjadi. Jika di curigai yang anda mungkin mengalami masalah pada system reproduksi , laparoskopi mungkin akan disarankan. Sekiranya tiada sebab yang jelas, anda cuma mengalami primary dysmenorrhoea dan pemakanan ubat seperti pil hormon mungkin dapat membantu. Sekiranya senggugut didapati disebabkan oleh penyakit seperti endometriosis, jangkitan kuman atau fibroids, rawatan yang lebih spesifik terhadap masalah tersebut akan diberikan.





Sabtu, 14 Mei 2011

adore!!


MOTO Kristen Indigo High Waisted Jeans(TOPSHOP)

  • Price: £40.00(RM 199.00)
  • Colour: INDIGO-(black
  • Item code: 02Z08YIND


rely adore dis high waist jeans...
next mnth must buy....mesti!!
huhhuhu......
x lena la tido malam nie..terkenang2........
hehhehe..

Isnin, 9 Mei 2011

LUnch yang sedap ari nie......lallalalala~~~

 lunch for today.... nampak sedap x???
x sedap.???.adeiii..nie sbb mamat tue x bg impression sesungguhnyer..hahhahaa
jangan marah yer Kamsha.... kidding...

dengan melihat sedara kat ats nie makan pon...u olls taw kn i lunch ape today......yeahhh!!!i got a fatty crab...wee~~dah bertahun lama x makan.....sgt2 sedap......betol2 menghayati ari nie makan lunch....+ cik abang nie bnje...mmg btol2 menghayati la.....hahahha....

today lunch......  -ikan pari bakar+air asam...(main dish)
                         -ketam masak cili api...(main dish)
                         -sotong seketol....
                         -nasi putih dua....
                         -air barli ais(ana yang punya)
                         -air teh o ais.....(Kamsha yg punya) 

semuanya =RM25..oke laaa kn.........heee....dri sotong kamsha bli sekor..RM25..whatttt de teeeetttt...hehhehe

btw i would like to thank to my sayunkk..for the treat..kekkeke..mcm first tyme lak... hehehe...nop juz wish coz first tyme selama bekurun lame x dpt mkn crab..rely appreciate nie...hehhe....what a pity eily...adehhh... =D
 

Jumaat, 6 Mei 2011

Hapy Mother'S day

Wahai Rasulullah, siapakah di antara manusia yang paling berhak untuk aku berbuat baik kepadanya?” Rasulullah menjawab, “Ibumu.” “Kemudian siapa?” tanyanya lagi. “Ibumu,” jawab beliau. Kembali orang itu bertanya, “Kemudian siapa?” “Ibumu.” “Kemudian siapa?” tanya orang itu lagi. “Kemudian ayahmu,” jawab Rasulullah....
 (HR. Al-Bukhari no. 5971 dan Muslim no. 6447)

ku mencintaimu..
lebih dari apa pun..
meskipun tiada satu orang pun yang tahu..

ku mencintaimu..
sedalam-dalam hatiku..
kerana engkau adalah kekasih abadi ku..

ku tau ku takkan selalu ada untukmu..
di saat kau merindukan diriku..
ku tau ku takkan bisa memberikanmu waktu..
yang panjang dalam hidupku..

yakinlah bahawa engkau adalah cintaku..
yang ku cari selama ini dalam hidupku..
dan hanya padamu ku berikan sisa cintaku..
yang panjang dalam hidupku..
hidupku..



(HR. Al-Bukhari no. 5975 dan Muslim no. 593)
 hargailah kehadiran mereka semasa mereka masih lagi ada..sayangilah mereka dengan penuh kasih sayang..curahkanlah segala tanggungjawab kita pada mereka selagi mereka hidup..
jangan bila mereka hilang, baru kita sedar betapa pentingnya mereka dalam hidup kita..tunaikanlah hak-hak mereka..jangan kerana kesalahan-kesalahan kecil mereka terhadap kita, kita nafikan mereka..janganlah kerana "tua"nya mereka, kita malu untuk menerima mereka..janganlah kerana "nyanyuk"nya mereka, kita buang mereka di rumah-rumah orang tua..


إِنَّ اللهَ حَرَّمَ عَلَيْكُمْ عُقُوْقَ اْلأُمَّهَاتِ...
Sesungguhnya Allah mengharamkan kalian berbuat durhaka kepada para ibu…”

ingatlah...tangan-tangan mereka lah yang membesarkan kita...9 bulan, jangka masa yang menyeksakan...melahirkan dengan sepenuh kudrat yang ada..nyawa sebagai galang gantinya...bergadai harta, nyawa demi membesarkan seorang yang bernama anak..namun, akhirnya, cacian yang mereka terima setelah kita dewasa..makian yang terpaksa mereka telan..


..kenapa masih lagi ada yang derhaka kepada mereka?

dr. nik mohd abduh b. nik mhd nor
fakulti perubatan mesir
7.38 am

 u r most Wonderful mom that i HAve i De world..
i love u Mom...
muaxxx...



Khamis, 5 Mei 2011

Dress...

I need a dress rite now....A beauty dress for me....arghhhh!!i want a long dress...but the problem it is...i'm to short to wear a long dress.....ishhh benci taw....!!haiyaa.......klu nk pakai jugak msti i look like "Hantu Kak Limah Pergi Dinner" hahhahaha.....funny2....


Dorothy Perkins

I fall in love wif this maxi dress.....
simple n nice...
butt.....
wawawa...its to long for me.....
klu cut msti da x cntik.......
hurmm.. ='(

Rabu, 4 Mei 2011

kalau lah yerk...."KALAU"

Kalau lah nnt org dtg purpose sy..sy nk nyanyi cam Colbie CAilat nie...tue pow "KALAU" lahh......
okeiss layan lagu niee......... soo soo  sweettttttttttttt...................hehhehe.. =P